Legoblokjes in gevecht met digitale spellen
Door de populariteit van digitale spellen, komen producenten van traditioneel speelgoed steeds meer in de knel. Van de totale brancheomzet van 100 miljard euro bezit het `oude speelgoed` nu nog een meerderheid.
Dat zal echter niet lang meer duren. Volgens Jørgen Vig Knudstorp van Lego zullen de plastic blokjes niet verdwijnen, maar moet wel op de digitale trend worden ingespeeld. Jaarlijks verkoopt de Deense speelgoedfabrikant 20 miljard plastic blokjes.
Het is bijna niet te geloven dat het familieconcern twee jaar geleden bijna was verdwenen. Door mislukte uitstapjes naar het maken van kleding en andere producten, bereikte Lego in 2004 met een verlies van 406 miljoen euro het
dieptepunt. Een grote reorganisatie hielp het concern er weer bovenop. Thans vecht Lego keihard tegen de trits van computergames. De oude speelgoedwereld zet nu nog 55 miljard om, maar de spelmakers verliezen jaarlijks marktaandeel aan de digitale producenten (nu een omzet van 45 miljard euro). Terwijl bij een 5-jarige een traditioneel stuk speelgoed nog op nummer 1 staat, is dat bij een 9-jarige een computerspelletje. Lego wil hierop inspelen door meer digitale elementen aan te brengen in de Lego-items.
Bron: De Telegraaf